Μήπως το παιδί μου έχει Μαθησιακές Δυσκολίες;

Αν είναι μέχρι 5 ετών…

  • Καθυστέρηση ομιλίας (μέχρι 2+ ετών λέει λέξεις και φτιάχνει μικρές προτάσεις)
  • Δυσκολία στην απομνημόνευση ποιημάτων και τραγουδιών με ομοιοκαταληξία
  • Σύγχυση λέξεων με ακουστική ομοιότητα, π.χ. μήλο-ξύλο-φύλλο
  • Δυσκολία στην εκτέλεση οδηγιών ή παραγγελμάτων
  • Αδιαφορία για την ακρόαση παραμυθιών
  • Δυσκολία στον προσανατολισμό και την πλευρίωση
  • Δυσκολία στον συντονισμό των κινήσεων (σκοντάφτει, πέφτει, παραπατάει, δυσκολεύεται στη σκάλα ή να ντυθεί μόνο του)
  • Οικογενειακό ιστορικό με δυσκολίες

Στο Νηπιαγωγείο…

  • Εμφανίζει δυσκολία και αστάθεια στον προσανατολισμό στο χώρο και το χρόνο
  • Δεν διακρίνει τις προμαθηματικές έννοιες:
  • πάνω-κάτω δεξιά-αριστερά μπροστά-πίσω
  • καθώς και τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα:
  • Ανατολή-Δύση-Βορράs-Νότοs
  • Δεν μπορεί να διακρίνει την κατεύθυνση του ωροδείκτη και του λεπτοδείκτη και τη διαφορά τους (ποιος δείχνει τι) κι έτσι δεν μπορεί να μάθει την ώρα
  • Δυσκολεύεται στη μαθηματική σειρά των αριθμών, αλλά και στην αναγνώρισή τους
  • Ανάλογες δυσκολίες παρουσιάζει στις σειροθετήσεις, όπως: στις ημέρες της εβδομάδας, τους μήνες καθώς και ποιοι από αυτούς έχουν 30 και ποιοι 31 ημέρες
  • Δεν μπορεί να μάθει το αλφάβητο
  • Δεν θυμάται αριθμούς τηλεφώνου, την διεύθυνσή του, το σχολείο του
  • Δυσκολεύεται να μάθει μουσικές νότες

Στο Δημοτικό…

  • Χάνει τα βιβλία και τα τετράδια ή ξεχνάει πράγματα στο σπίτι ή στο σχολείο
  • Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει ψαλίδι, να δέσει τα κορδόνια του, να πιάσει μολύβι, να ζωγραφίσει σε πλαίσιο, να ενώσει τελίτσες
  • Παρουσιάζει δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων, στην απόδοση του σωστού φωνήματος-γράμματος, στην ανάγνωση, την ορθογραφία
  • Δυσκολία στο γράψιμο, τη φορά των γραμμάτων
  • Κάνει αντιστροφές (να-αν), αντικαταστάσεις (μάτι-κάτι) κλπ.
  • Παρουσιάζει «καθρεπτική» ανάγνωση ή γραφή (χα αντί αχ) και γραφή των λέξεων από δεξιά προς τα αριστερά
  • Δυσκολία στην απομνημόνευση και στην αφήγηση με διαδοχική σειρά γεγονότων
  • Δεν μαθαίνει την προπαίδεια
  • Δεν ξέρει τον μηχανισμό της διαίρεσης
  • Δεν ξεχωρίζει τα μέρη του λόγου (ρήματα-ουσιαστικά-επίθετα)
  • Έχει μεγάλη απροθυμία για το σχολικό διάβασμα
  • Ξεχνάει να ολοκληρώσει τη σχολική του εργασία στο σπίτι

Στο Γυμνάσιο…

  • Οι γραπτές εργασίες του είναι ελλιπείς και η ανάπτυξη του θέματος είναι ανεπαρκής
  • Έχει μεγαλύτερη άνεση στον προφορικό λόγο
  • Δυσκολεύεται στην κατανόηση και απομνημόνευση του γραπτού λόγου
  • Παρουσιάζει μεγάλη απροθυμία για διάβασμα και γράψιμο
  • Αδιαφορεί για την εκμάθηση ξένων γλωσσών
  • Κάνει ορθογραφικά λάθη
  • Έχει δυσγραφία
  • Απουσιάζει κάθε οργάνωση στην τσάντα, στο γραφείο και στο δωμάτιό του
  • Νιώθει απογοήτευση, αισθήματα μειονεξίας, έλλειψη αυτοπεποίθησης
  • Εμφανίζει βίαιη συμπεριφορά
  • Εκφράζει καλλιτεχνικές τάσεις και δημιουργικά ταλέντα